Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@03:04:04 GMT

سلوکی و راه برگشت ناپذیر

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۳۲۸۵۱

سلوکی و راه برگشت ناپذیر

طبیعتا موفقیت برنامه­‌های تاک شو مدیون دو عامل است اول اجرای خوب مجری، دوم انتخاب درست میهمانان برنامه «شبگرد» که پخش آن به تازگی از شبکه دو سیما آغاز شده است، نیز در همین قالب با تهیه ­کنندگی و اجرای محمد سلوکی تهیه و پخش می‌­شود.

«شبگرد» هم مثل همه­‌ی برنامه‌­های گفت‌وگو محور از همان الگوی ثابت جهانی تاک­شو پیروی می‌­کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما توجه به نکاتی در مورد این برنامه خالی از فایده نیست. نخست این­که محمد سلوکی که بیشتر به عنوان یک مجری موفق شناخته می‌­شود و سال‌­هاست که در سیما فعالیت می­‌کند، همیشه از نوع اجراهای افراطی و پرحاشیه دوری کرده و درواقع اجرای موقر و بی ­حاشیه از مختصات سبک کاری اوست و همین سبک اجرا و شخصیتی سلوکی باعث شد که براساس الگوهای پیشین تهیه کننده – مجری که در رسانه چندان موفق نبودند میانه روی شخصی سلوکی در ابتدا مخاطبان کم تر امیدی به تولید یک برنامه موفق توسط او داشته باشند.

اما پس از پخش دو، سه قسمت و درواقع با حضور محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران و گفتگوی باز سلوکی با او مخاطب کم کم باور کرد که با برنامه ای از نوع برنامه های هاردتاک جدی با نگاه ویژه به حوزه¬های سیاسی – فرهنگی و اجتماعی رو به روست که آرام آرام آماده می شود تا با یک ساختار معمولی اما اجرا و انتخابی متفاوت تبدیل به برنامه ای فراتر از یک برنامه عادی شبانه در شبکه دو بشود.

این نگرش زمانی جدی‌تر شد که عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه و از اعضای اصلی گروه دیپلماسی ایران، میهمان هشتمین شبگرد شد. و از دری صحبت کرد، از دوران مدرسه و خصوصیات اخلاقی دهه پنجاهی ها گفت تا عرصه دیپلماسی خارجی ایران و اشاره به نقش مقام معظم رهبری در راهبردهای این دیپلماسی. هرچند که رسانه‌های داخلی و خارجی (مثل بی بی سی و به طبع آن چند رسانه دیگر) صحبت‌های موسوی درباره مقام معظم رهبری را نقل کردند و برای چند ساعت سایت بی بی سی به صورت ناخواسته میزبان خبر برنامه‌ای از رسانه ملی بود.

چند ساعتی که کامنت های بسیاری در زیر این خبر گذاشته شد و گویی کارگزاران بی بی سی بعد از ساعتی به  خود آمدند که برای نقل صحبت های موسوی مجبور به ذکر منبع خبر و که طبعا نام برنامه شبگرد بود شده اند و کاملا ناخواسته این برنامه و در پی آن رسانه ملی را تبلیغ کرده اند. و بلافاصله خبر را از سایت بی بی سی حذف کردند. ذکر نام یک برنامه در بی  بی سی قطعا مایه افتخار نیست اما نشان دهنده یک نکته هست و آن اینکه؛ اگر همه عناصر یک برنامه از قبیل انتخاب میهمان، نوع گفتگو، سیر سؤال ها و... درست در کنار هم چیده شوند، حتما با پخش آن برنامه جریانی ایجاد می‌شود. جریاتی فراتر از عاشق شدن یا نشدن فلان سلبریتی یا اینکه چه غذایی را خوب می‌پزد یا ... و مگر کار رسانه چیزی جز جریان‌سازی مثبت در بزنگاه‌های تاریخی مختلف است؟ 

«شبگرد» که با مصاحبه محمد سلوکی با مهدی سلوکی برادرش آغاز شد و در چند شب آغازین با دعوت از یک معلم فوتبال و یک بانوی خلبان و ... قصد داشت موارد صرفا «جالب» را روی صندلی هاردتاک خود بنشاند، آرام آرام وارد فضایی شد که با ایجاد توقع در مخاطب دیگر امکان عقبگرد از آن وجود ندارد. چرا که در سه چهار برنامه اخیر نشان داد که می تواند قابلیت تبدیل شدن به برنامه ای جریان ساز را داشته باشد.

برنامه ای که در شرایط ویژه امسال که معلول شیوع ویروس کرونا و تبعات اجتناب ناپذیر اقتصادی و سیاسی، اجتماعی و حتی هنری آن است. و طبعا با حضور میهمانانی از این دست که در قالب گفتگوهای دوستانه و با زبانی خودمانی از عرصه تخصصی خود و شرایط این حوزه های خاص می گویند، دست کم برای نزدیک شدن مردم و مسئولین به یکدیگر ضروری به نظر می رسد.

با همه اینها پس از گذشت کم‌تر از ده قسمت از برنامه شبگرد آنچه از عملکرد تهیه کننده و مدیران این برنامه مشخص است قصد آنان برای پرشی به بلندای تولید یک برنامه جریان ساز حرفه ای و جدی در سیماست. عزمی که با این گام های آخر دیگر امکان بازگشت به عقب را از شبگرد سلب کرده. اما باید دید افق روبه رو چه قدر مسیر عزم محمد سلوکی را روشن می کند و شبکه دو پس از مدت ها صاحب یک برنامه شبانگاهی مؤثر و متفاوت خواهد شد یا نه.

برچسب‌ها شبکه دو سیما مهدی سلوکی محسن هاشمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شبکه دو سیما مهدی سلوکی محسن هاشمی شبکه دو سیما مهدی سلوکی محسن هاشمی محمد سلوکی یک برنامه برنامه ای بی بی سی شبکه دو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۲۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحول در بودجه تولید با شاخص‌های کیفی

  دررحکم اووظایفی ازاین قرارآمده بود:برنامه‌ریزی دقیق وعملیاتی جهت تحقق سند تحول رسانه‌ملی به‌عنوان میثاق مشترک سازمانی در دوره تحول، نظارت هوشمندانه براجرای برنامه‌های راهبردی وعملیات هماهنگ و هم‌افزای مالی و محتوایی، برنامه‌ریزی جهت تقویت بودجه و بنیه مالی سازمان با بهره‌‌گیری از ظرفیت‌های برون‌سازمانی و با هدف تحقق تکالیف قانونی دستگاه‌ها در قبال رسانه ملی، تقویت رویکرد «برنامه‌محوری» با بهره‌‌گیری هوشمندانه از«نظام بودجه‌ریزی» به‌عنوان ابزارتحقق برنامه درراستای ایفای نقش «‌تسهیلگر» و «‌پشتیبان» برای واحدهای عملیاتی سازمان، برنامه‌ریزی جهت بهینه‌سازی بهره‌وری و تعالی سازمانی، بازآرایی ساختار «مرکز طرح، برنامه و بودجه» با توجه به اقتضائات و الزامات رویکردی وسازوکاری مطرح در سند تحول.

وی در بازدیدی که از روزنامه جام‌جم داشت، با ما به گفت‌وگو نشست و دراین گفت‌وگو براساس محورهای مطرح‌شده دراین حکم از او درباره اقدامات تحولی سازمان در زمینه طرح، برنامه و بودجه در سال جدید پرسیدیم. وی در این خصوص توضیح داد: لازمه تحول ایجاد فرهنگ تحول است. تحول اتفاق نمی‌افتد مگر این‌که فرهنگ سازمانی تحول را پیش ببرد. تحول فردی نیست و حتی کار یک گروه هم نیست، بلکه کار یک مجموعه و سازمان است. برای تحول باید یک‌سری تمهیداتی در نظر گرفته شود که متأسفانه در این زمینه تأخیر ایجاد شد و چون تمهیدات لازم اندیشیده نشد، بسیاری از بخش‌های تحولی که در سند تحول به‌عنوان میثاق سازمانی در نظر گرفته شده، مسکوت و مغفول مانده بود. مظفری ادامه داد: ما به دستور دکتر جبلی طراحی کردیم که هیچ بخشی از سازمان نسبت به تحول غیرفعال نباشد. برای اولین‌بار بین بودجه، برنامه عملیاتی، اسناد راهبردی سازمان و سند تحول اتصال برقرار کردیم‌؛ یعنی ما‌به‌ازای هرچه در سند تحول پیش‌بینی شده است. در واقع متناسب با مأموریت هر یک از بخش‌ها، داریم ظرفیت تعیین می‌کنیم که اگر آن برنامه‌ها محقق شد، منابعش به تناسب با آن تخصیص یابد. این خود یک عامل انگیزشی و فرهنگ‌ساز است. 
   
واحدی به نام عملیات رسانه‌ای
مظفری در این خصوص تصریح کرد: واحد برنامه‌ریزی درسازمان و تخصیص منابع، معمولا از جنس برنامه رادیویی، تلویزیونی و پروژه بوده است. ما دراین دوره واحد را عوض کردیم و تعریف جدیدی به نام عملیات رسانه‌ای و بسته رسانه‌ای ارائه دادیم. بسته رسانه‌ای مجموعه برنامه برای تحقق یک انگاره یا گزاره در ذهن مخاطبان است که برای ارزیابی آن از مرکز تحقیقات کمک گرفتیم. در این زمینه ارزیابی پیشینی و پسینی داریم. در پیش‌تست، قبل از آن‌که بخواهد آن بسته رسانه‌ای اجرا شود، ارزیابی می‌شود‌؛ مثلا میزان شناخت مردم از یک شهید را ارزیابی می‌کنیم و بعد ‌که بسته رسانه‌ای درباره همان شهید اجرا شد، باز بررسی می‌شود که چقدر تأثیرگذار بوده است.  وی درباره چگونگی بررسی شرح داد: عملیات رسانه‌ای کاملا اجرایی و مبتنی بر آنچه بر افکار عمومی و گروه هدف مخاطب اتفاق می‌افتد، ارزیابی می‌شود. مثلا فرض کنید یک پویش درباره شعار سال طراحی‌ شده است؛ این‌که چند نفرعضو پویش شدند،چه آثاری فرستادند، چقدر مشارکت کردند، چقدر در جامعه جریان‌سازی ایجاد و افراد و گروه‌های مختلف را درگیر کرده که منتج به رفتاری درمخاطب شود، ارزیابی می‌شود.نکته مهم این است که برخی حلقه‌های مدیریت پیام در این زنجیره مفقود بوده واین حلقه‌ها داردکامل می‌شود.برای مثال در سازمان صداوسیما حوزه‌ای برای اندیشه‌ورزی هدایت شده و منسجم برای تولید فناوری نرم رسانه‌ای نداشتیم. برای فناوری سخت نظیر‌ تبدیل اس‌دی به اچ‌دی، تبدیل آنالوگ به دیجیتال داشتیم و در این زمینه مثلا جهاد خودکفایی در حوزه فناوری‌های سخت انجام شد. این مجموعه را داریم ایجاد می‌کنیم که در حوزه فناوری نرم هم ظرفیت مذکور شکل بگیرد. وی با ذکر مثال عنوان کرد: مردم و برنامه‌سازان ایده‌هایی می‌دهند و به نام خودشان ثبت و تبدیل به الگوی رسانه‌ای می‌شود. تا وقتی از این الگو استفاده می‌کنیم آنها بهره‌بردار هستند و حقوق معنوی‌شان لحاظ می‌شود. این ابتدای زنجیره است. انتهای زنجیره هم ارزیابی جامع نداشتیم. نهایتا اندازه‌گیری میزان بیننده و شنونده و یک‌سری گزارش‌ها بوده که مرکز تحقیقات ارائه می‌دهد. برای همین نظامی با عنوان مدیریت عملکرد و کنترل راهبردی را تعیین می‌کنیم که در حین عملکرد نیز اهداف عملکردی این برنامه و بسته رسانه‌ای را پایش می‌کنیم.  با توضیحات مظفری می‌توان گفت ارتباط با برنامه‌ها و بسته‌های رسانه‌ای عمیق‌تر شده است و پا‌یش فقط مختص به انتهای کار نیست. او در این خصوص گفت: داریم طرحی را با عنوان همیار تولید، طراحی می‌کنیم که با ناظر کیفی برنامه فرق دارد. این بخش برنامه راهمراهی می‌کند تا این مسیر درست طی شود و اگرتهیه‌کننده در راه تولید به هر مشکلی برخورد، این بخش می‌رود و مشکل را حل می‌کند. یعنی دیدمان، دید تسهیل‌گری و رفع مانع است تا با راهبری بهینه اثربخشی را بالا ببریم. هم میزان کمی مخاطب را لحاظ می‌کنیم و هم میزان منابعی که در اختیار آن برنامه و بسته رسانه‌ای بوده است را با خروجی آن می‌سنجیم تا به میزان بهره‌وری رسانه‌ای آن برسیم. به‌نوعی می‌توان گفت استفاده بهینه در رسانه برای ما به شاخص بدل شده است. 
   
افزایش بهره‌وری رسانه‌ای
مظفری می‌گوید: برنامه‌ای در سیما داریم که با پروداکشن سنگین، میزان مخاطب پایینی دارد. در نقطه مقابل برنامه‌هایی در رادیو و سیما هست که با هزینه کم، مخاطبان زیادی جذب کرده است؛ این یعنی بهره‌وری رسانه‌ای. باید به این برنامه‌ها ضریب تشویقی دهیم. این موارد تا امروز لحاظ نمی‌شده  و الان دارد لحاظ می‌شود‌؛ همچنین این‌که یک حوزه رسانه‌ای مثل یک شبکه، گروه برنامه‌ساز با چند تا شبکه دیگر تعامل می‌کند تا کار مشترک انجام دهند؛ یک نوع شاخص تحولی است. این‌که این گروها با چند معاونت دیگر ارتباط می‌گیرند- مثلا رادیو فرهنگ با شبکه دو یا فلان شبکه استانی یا یک نهاد فرهنگی در بیرون سازمان ارتباط ایجاد می‌کند  یا حتی درحوزه بین‌الملل با شبکه دیگر - ضریب تحولی منصوب می‌شود.مظفری ‌افزود: هرقدرهم افزایی دراین دوره بیشتر باشد و رویکرد قرارگاهی در طراحی این مدل عملیات، قوی‌تر دیده شده باشد، حمایت قوی‌تری از این جنس کارها خواهیم کرد. این باعث می‌شود تحول واقعا محقق شود چون نیازبه برخی زیرساخت‌ها دارد که باید فراهم می‌شد و در این مدت، انجام شده است. قدری در ایجاد این زیرساخت‌ها عقب بودیم. بااین حال به‌سرعت درحال فراهم کردن آنها هستیم. گرچه اتفاق‌های خوبی روی آنتن افتاده است.محفل ازبرنامه‌هایی است که به ما الگومی‌دهد که می‌توانیم در حوزه‌های تأثیرگذار فرهنگی و مورد دغدغه مخاطب جذب کرده، نشاط ایجاد و جریان‌سازی کنیم. اینها با رویکرد تحولی، امکان ایجاد و توسعه پیدا کرده است. رسانه در این دوره نیاز به یک زیست بوم جدید دارد که در آن، نقش اصلی به‌عهده مردم است. رسانه باید صرفا بسترسازی و زمینه‌سازی کند و مردم برای تولید وارد شوند. اگر ما واقعا صدای مردم شویم و مردم خودشان را در رسانه ببینند، آنچه در سند تحول با عنوان زیست بوم قید شده، محقق می‌شود. وی تاکید کرد: یکی از محورهای سند تحول، کیفی‌سازی است. جدول بودجه آن چیزی است که در برنامه هفتم توسعه قید شده و نگاه به رسانه فقط براساس شاخص‌های کمی بوده اما اصلاحیه و الحاقیه‌هایی در نظر داریم که این دیدگاه عوض شود. رسانه‌ای موفق است که در جامعه تأثیرگذار باشد. رسانه بدون پیام‌گیران فعال که خود احساس کنش داشته باشد، یک رسانه مرده خواهد بود. رسانه‌ای تأثیرگذار است که مخاطب او احساس کند وارد میدان عمل شده است. رسانه باید این کنشگری را درجهت مطلوب هدایت کند.نگاه من به سازمان، جامع است نه تک بعدی. من۱۲سال سیما و چند سال در صندوق بازنشستگی و معاونت صدا بودم. به همین علت ابعاد سازمان را می‌شناسم. زمانی می‌توانیم سازمان را به تعالی برسانیم که نگاه جامع و راهبردی داشته باشیم. باید با این نگاه راهبردی، سازمان را در زیست بوم واقعی خودش ببینیم و بعد وارد طراحی شویم. مظفری عنوان کرد: آینده رسانه، آینده هلدینگ‌های رسانه‌ای است که نیاز جامعه را احساس می‌کنند و مبتنی بر آرمان و گفتمان انقلابی تولید و انتشار است. درست مثل هلدینگ جام‌جم که در آینده می‌تواند یکی از آن زیست بوم‌های اصلی را به صورت متن پایه پیاده کند و مبتنی بر همین راه حل، بخشی از مردم را وارد تعامل و هم افزایی کند. در چنین شرایطی، محتوا تک بعدی نیست و به شکل ۳۶۰درجه است. مخاطب امروز در تمام عرصه‌های سیما و صدا فعال است. رسانه‌ای موفق است که بتواند ظرفیت لازم را برای فعالیت مخاطب براساس مسیر رشد و تعالی ایجاد کند. 

تخصیص بودجه براساس طرح تحول
مظفری گفت: متأسفانه حداکثر ارتباط میان برنامه با اجرا تاکنون، صرفا تولید و پخش بوده است. یعنی در بهترین حالت آمار تولید و پخش به‌صورت کمی، شاخص تخصیص منابع بوده است. اکنون داریم به این سمت می‌رویم که شاخص‌های کیفی تعیین کنیم. شاخص‌های کیفی که به‌صورت گزاره‌های معین ابعاد تحول را از حیث تحول درمحتوا،رویکرد و سازوکار به شاخص‌های ارزیابی کیفی و کمی متصل می‌کند. این شاخص‌ها را خود حوزه‌ها تعیین می‌کند. یعنی هرمعاونت متناسب با حوزه خود طرح تحولی ارائه می‌دهد و خود نیز شاخصش را پیشنهاد می‌کند. در تعاملی که با آنان داشتیم، بودجه امسال را مبتنی بر طرح تحول بستند. یعنی ما در واقع مازاد بر آنچه سال گذشته داشتیم، به هیچ حوزه‌ای تخصیص نمی‌دهیم؛ مگر این‌که برنامه تحولی داشته باشد. آن وقت ضرایب تحولی اختصاص می‌دهیم‌؛ ضرایبی مثل میزان هم‌افزایی. 

دیگر خبرها

  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران است
  • چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
  • تاثیرات سلوکیان بر خاورمیانه: از تاثیر بر هنر و فلسفه تا مواجهه با شورش یهودیان
  • رسانه‌ها در خط مقدم جهاد تبیین هستند
  • اجرای بیش از ۴۰۰ برنامه فرهنگی در لرستان
  • موسیقی لرستان در تالار وحدت طنین انداز می‌شود
  • طنین موسیقی لرستان در تالار وحدت
  • رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی
  • تحول در بودجه تولید با شاخص‌های کیفی
  • عهد کردیم خودسانسوری نکنیم